sunnuntai 20. helmikuuta 2022

Wanhojen päivä

 Wanhojen päivää vietettiin perjantaina 18.2. Kaikki tanssiesitykset pidettiin Hollihaan koulun salissa, jossa on riittävästi tilaa sekä tanssipareille että yleisölle. Kokkolan kaupungin kaikkien  lukioiden eli Kokkolan suomalaisen lukion, Kokkolan aikuis- ja ammattilukion sekä Karleby svenska gymnasiumin toisen vuoden opiskelijat tanssivat yhdessä. Tanssipareja oli kaikkiaan 135. Päivällä kukin koulu esitti näytöksen oman koulun ykkösille ja kahdessa iltanäytöksessä tanssittiin kaikki yhdessä rajoitetulle yleisömäärälle. Seuraavassa tunnelmapaloja ja wanhojen poseerauksia ikimuistoiselta päivältä.










Wanhojen eleganssia ja kauniita kampauksia.





Wanhojen esittämät tanssit












Kokkolan suomalaisella lukiolla tanssit ohjasivat liikunnan opettajat Tiina Kujala ja Kim Huuhka, jotka esiintyvät tässä päätösnumeron yhteydessä.


Eräs kohta wanhojen omasta tanssista.


Kaikki KSL:n tanssijat yhdessä.
 Kiitos wanhat hienosta päivästä ja kiitos Tiina ja Kim!



lauantai 19. helmikuuta 2022

Sittenkin penkkariajelulle!

 

Torstaina 17.2. koulumme käytävä oli muuntunut kiitoradaksi ja luokat oli somistettu eri lomakohteiksi, kuten oheinen lähtevien lentojen taulu osoittaa. Oli koittanut abien odotettu penkkaripäivä!

Seuraavissa kuvissa kevään 2022 penkkaritunnelmia:















Aluksi näytti siltä, että joudumme koronarajoitusten takia luopumaan penkkariajelusta kuten viime vuonnakin. Rajoitukset kuitenkin lievenivät juuri sopivasti ennen penkkaripäivää, joten ajelulle päästiin sittenkin abien riemuksi ja autoihin kiinnitettävien "abilakanoiden" valmistamisen kanssa tuli kiire. Hyvin kuitenkin ehdittiin ja ajelulle keskikaupungille lähdettiin mukavassa kevätsäässä.



Tässä värikäs joukko koolla! 

Abit olivat kuvanneet videoita, joissa he kohtelivat opettajia lempeän koomisesti. Ohjelmassa oli myös musiikkivideo ja leikkimielisiä kilpailuja ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelijoille sekä opettajille.
Yhteinen hetki salissa päättyi abien laulamaan loppulauluun, joka tällä kertaa laulettiin Robinin Packalenin Me tehtiin tää - kappaleen (alkuperäisen kappaleen tekijät Ilkka Wirtanen, Robin ja Vilma Alina) sävelin ja sanat olivat abien muokkaamat:

Me tehtiin tää

Tää alko ku mä olin vasta kuusitoista
Ja ilman sua mun elämä olis jotain ihan toista
Lukio on tehnyt musta sen mitä oon nyt
Sain sult parhaat hetket mutta myös ne vaikeimmat naurut, itkut ja aamuun venyvät illat
Oonko mä sua ikinä kunnolla kiittänyt
2021 vanhojen tanssit
2022 kalajoen jatkot
Näitä tarinoita on niin monta
Mm-m
Ne sanoo et feilattais
Mut hoidettiin hommat
Saatiin mitä haluttiin mut kovalla hinnal
Lukion piti olla mahdotonta

Kiitän siitä mitä me saatiin
Mut nyt meillä ei oo tarjol yhtää enempää
Mikä paljon antaa
Paljon myös vaatii
Mikään ei oo kestävää
Enkä vaihtais hetkeekään
Me tehtiin tää!
Mut kato me tehtiin tää!


Mua pelottaa ajatus uudesta alusta
Ja mitä tulevaisuus tuo tullessaan
Mut jotenki vaa tuntuu nyt siltä
Et mä haluun tietää mitä mä oon ilman teitä
Kai mä ihan hullu oon ku kolme vuotta selvisin
Mut nää täydet vuodet tuntuu tyhjiltä


Mitä on vapaus ja mitä rauha
Osaanko muuta ku oon ollu täs nii kaua
Näitä kelannu jo liian pitkään
Mitä on nuoruus ja mihin jäivät puurojuhla, kevätretket, vuosikirja
Mun pitää lähtee ennenkun mikään ei tunnu enään miltään!


Kiitän siitä mitä me saatiin
Mut nyt meil ei oo tarjol yhtää enempää
Mikä paljon antaa
Paljon myös vaatii
Mikään ei oo kestävää
Enkä vaihtais hetkeekään
Me tehtiin tää!
Mut kato me tehtiin tää!


Läppäri kiinni ja askel eteenpäin
Me ollaan ihan liian nuoria
Mut jos tän takas voi alkuun kelata
Mä tekisin tän kaiken uudestaan!


Kiitän siitä mitä me saatiin
Mut nyt meil ei oo tarjol yhtää enempää
Mikä paljon antaa
Paljon myös vaatii
Mikään ei oo kestävää
Enkä vaihtais hetkeekään
Me tehtiin tää!


Penkkariajelun päätteeksi tarjoiltiin abeille ja opettajille täytekakkukahvit ruokalassa. Samassa yhteydessä vietettiin pienimuotoiset potkiaiset, jotka kakkoset olivat suunnitelleet. 

Kakkukahvit maistuivat ja ruokalassa oli iloinen tunnelma ajelun jälkeen.

Joukko abeja pääsi mukaan leikkimieliseen parisuhdeleikkiin.

Tässä joukko abeja, joilla oli kunnia saada ns. nimitys kakkosilta.

KIITOS KAKKOSET POTKIAISOHJELMASTA JA 

KIITOS ABIT 2022 JA ONNEA KEVÄÄN YO-KOKEISIIN 😃


keskiviikko 16. helmikuuta 2022

💗 Ystävänpäivä 14.2. 💗

Tutor-opiskelijat ohjaajineen organisoivat ystävänpäiväksi kaikille opiskelijoille omat paperiset sydämet, jotka kiinnitettiin kunkin ohjausryhmän kotiluokan oveen. Näihin sydämiin kaverit saivat kirjoittaa positiivisia ajatuksia ja kommentteja. Myös opettajat saivat omat sydämet, joihin kertyi ihania kommentteja. Päivän pukeutumiskoodina on tietysti jotain punaista tai pinkkiä 😄


Tässä pari esimerkkiä kotiluokkien sydämin koristelluista ovista.


Myös opettajat saivat omat sydämensä.

Maanantai 14.2. oli myös ensimmäinen päivä, kun Centria AMK:n sosionomi-opiskelijat saapuivat koulullemme. Lukiolla työskentely on osa heidän opintojaan helmi-maaliskuun ajan. Heidän opintojen teemana on mielenterveyden tukeminen ja edistäminen. Sosionomi-opiskelijat pitävät lukiolaisille mm. erilaisia teemaan sopivia työpajoja oppitunneilla ja ryhmäytymistapahtumia, joista kerromme myöhemmin lisää. 


Ystävänpäivän työpajassa lukiolaisilta kerättiin ajatuksia ja mietteitä ystävyydestä ja lappusille kerätyt ajatukset koottiin yhdeksi isoksi sydämeksi.


Ystävyydestä ajateltiin mm. seuraavaa
- parasta ystävyydessä on toisilta tuen saaminen, ajanvietto ja jaetut yhteiset kokemukset
- hauskat hetket ja inside-jutut
- ystävyydessä parasta on luottamus ja lojaalisuus
- jotain tyyppiä kiinnostaa mun jutut
- yhteyden pitäminen hyvinä ja huonoina hetkinä
- muistot ja yhdessä nauraminen

                                                   Ystävyyttä kannattaa vaalia vuoden jokaisena päivänä.

                                                

perjantai 11. helmikuuta 2022

Kokkolan suomalaisen lukion historiassa merkkipäivä 7.2.2022


Tänään helmikuisena maanantaina vietettiin Kokkolan suomalaisen lukion ensimmäistä päivää, jolloin kaupungin suomenkieliset lukionuoret opiskelivat saman katon alla.   

Tätä historiallista päivää on edeltänyt monia vaiheita. Kokkolan eri lukioiden yhdistämisehdotuksia on tehty vuosikymmenien ajan, ja viimeisin niistä tehtiin vuonna 2009. Tuolloin laadittiin esitys kolmen nuorten lukion yhdistämiseksi Kokkolassa. Lucina Hagmanin lukio lakkautettiin vuonna 2016, ja samalla perustettiin Kokkolan suomalainen lukio. Aluksi nykyinen lukiomme toimi kahdessa toimipaikassa: Kiviniityn ja Yhteislyseon toimipaikoissa. Päätös lukiolaisten opetuksen järjestämiseksi yhdessä ja samassa kiinteistössä syntyi vuonna 2018. Tänään tämä sitten toteutui ja olemme vihdoinkin yhdessä samassa Länsipuiston kiinteistössä (entisen Yhteislyseon tiloissa).  

Näissä eri vaiheissa olemme tunteneet monenlaisia tunteita. Nämä kaikki kuuluvat luopumiseen ja muutoksen hyväksymiseen. Tuomme jokainen mukanamme kokemuksia hyvistä ja toimivista asioista, ja nyt voimme yhdessä kehittää kouluamme pelkästään lukion omista lähtökohdista entistä toimivammaksi oppilaitokseksi Kokkolan parhaassa oppimisympäristössä, jonka opintotarjonta on maakunnan laajin. 

Tänään toivotettiin kaikki opiskelijamme, mutta erityisesti Kiviniityssä opintonsa aloittaneet opiskelijat tervetulleiksi. Päivä alkoi rehtorin aamunavauksella, jossa rehtori kannusti ylittämään rohkeasti erilaisia rajoja: “Rajan takana alkaa seikkailu - raja ei vain erota - se myös yhdistää - ja siellä missä erilaisuudet kohtaavat - on luovuuden sielu. 

Päivänavauksen jälkeen kuuntelimme Eino Leinon runon Hymyilevä Apollo Tuure Kilpeläisen ja Kaihon karavaanin sovituksena. Runo muistuttaa meitä siitä, mikä kaikessa tekemisessämme on tärkeintä; olla ihminen toiselle, toteuttaa lähimmäisen rakkautta siinä, mitä teemme. 

Merkkipäivä ei ole juhla ilman täytekakkukahveja, jotka tarjoiltiin ruokailun yhteydessä. Kakku maistui myös opiskelijakunnan iltapäivän kahvituksessa.  








Tietoa taloudesta ja kesätyöpaikoista sekä uratarinoita

 Tammikuussa kevätlukukauden alettua lukiolla piti olla alkuperäisen suunnitelman mukaan niin kutsuttu jatko-opintopäivä, jonka ohjelmaan oli suunniteltu ensin Kokkolan Nuorkauppakamarin järjestämää ohjelmaa nuorten raha-asioiden hoidosta. Sen jälkeen opiskelijoiden oli määrä osallistua esittelykierroksille, jossa eri aloja edustavat yliopistojen ja korkea-asteen opiskelijat kertoisivat oman alansa opinnoista. Nämä esittelyt jouduimme kuitenkin vallitsevan koronatilanteen takia perumaan. Päivän päätteeksi keskustelupaneelissa eri ammateissa toimivat ihmiset kertoivat omasta opiskelu- ja urapolustaan, kuinka he löysivät oman alansa. Pystyimme kuitenkin toteuttamaan ja etänä opiskelijoillemme tarjoamaan alussa mainitun kauppakamarin tietopaketin ja keskustelupaneelin.

Vasemmalla Kokkolan Nuorkauppakamarin puheenjohtaja Juho Hietala,  Keskipohjanmaa ja Pohjanmaan oikeusaputoimiston talous- ja velkaneuvoja Teresa Vidjeskog ja henkilöstöpalvelu Eezyn yhteyspäällikkö Aki Lyyski.

 Puheenjohtaja Juho Hietala kertoi, että Nuorkauppakamarin järjestää erilaisia koulutuksia, projekteja ja tapahtumia, joista esimerkkeinä Positiivisin kokkolalainen, Joulupuu ja Päivä Johtajana. Hän kertoi myös, että Nuorten taloustaidot-projektin tarkoituksena on edistää nuorten taloustaito-osaamista, ehkäistä ongelmia ja antaa käytännön vinkkejä oman talouden hoitoon. Projektille on todellista tarvetta, koska tutkimusten mukaan noin 10 %:lla alle 30-vuotiaista on maksuhäiriömerkintä. Maksuongelmat usein alkavat pienistä summista, mutta pitkittyessään voivat saattaa nuoren velkakierteeseen. Maksuhäiriömerkintä vaikuttaa monella tavalla ja pitkälle elämään. Apua kannattaa siis hakea ajoissa, vaikkakin nuorilla on korkea kynnys hakeutua avun piiriin. Talous- ja velkaneuvoja Teresa Vidjeskog kertoi tarkemmin mitä maksuhäiriömerkintä tarkoittaa ja mihin se vaikuttaa. Esimerkein hän valotti miten velkakierre voi saada alkunsa ja kuinka tällaista henkilöä voidaan auttaa. Teresakin painotti sitä, että mahdollisimman varhaisessa vaiheessa asioihin kannattaa pyytää ammattiapua.

Henkilöstöpalvelu Eezyn yhteyspäällikkö Aki Lyyski kertoi nuorten mahdollisuudesta työllistyä Kokkolan seudulla. Hän kävi aloittain läpi millaisiin työtehtäviin lukiolainen voisi työllistyä ja selitti myös millaisia erilaisia työaikamuotoja on olemassa. Itse työn haussa tärkeää on oma tahto ja aktiivisuus. Oma CV kannattaa laatia huolella ja tuoda siinä rohkeasti esiin omaa työkokemusta ja omia vahvuuksia. Oma persoonallisuus saa näkyä, pitää uskaltaa olla oma itsensä ja erottua massasta. Ja lopuksi hän rohkaisi esim. kesätyötä haettaessa jättämään hakemus useampaan paikkaan. Ja vaikka et tavoittelemaasi työpaikkaa saisikaan, niin hyvät tyypit jäävät mieleen ja tulevat työllistymään!

Toinen videolta seurattu tilaisuus oli Sari Yli-Hukan juontama Kohti unelmia-paneelikeskustelu. Sari oli koonnut nuoria eri alojen jo ammatissa toimivia henkilöitä keskustelemaan millaisia ammattiin liittyviä unelma heillä oli omana kouluaikanaan ja millaisia reittejä pitkin he ovat kulkeneet kohti unelmiaan.

Keskustelijat edustivat kirjavasti eri ammattialoja, mukana olivat vasemmalta lukien
Niko Karjalainen, näyttelijä Kokkolan kaupunginteatteri,
Tuomas Pasanen DI konetekniikka ja tuotantotalous Kongsberg Maritime,
Nora Linna lääketieteen lisensiaatti, neurologiaan erikoistuva tohtorikoulutettava,
Emmi Hyyppä graafinen suunnittelija ja valokuvaaja, yrittäjä,
Anna Mäkelä DI materiaalitekniikka ja tuotantotalous Boliden Oy, 
Nea Palonen graafinen suunnittelija ja sisällöntuottaja, merkonomi, Visit Kokkola
ja paneelikeskustelun juontaja Sari Yli-Hukka, joka työskentelee Let´s Learn Work-hankkeessa hanketyöntekijänä vastuualueenaan lukiokoulutus. 

Keskustelulla oli useita funktioita: viestiä alueemme monipuolisista uramahdollisuuksista ja tuoda esille eri työnantajia. Tavoitteena oli herätellä nuoria pohtimaan tulevaisuuden monipuolisia polkuja. Ja kuinka paljon yksilön unelmilla ja vahvuuksien tunnistamisella onkaan merkitystä!

Panelistit saivat jättää lukiolaisille terveiset. Näissä korostuivat armollisuus itseään kohtaan, keskeneräisyyden sietäminen ja omista unelmista kiinni pitäminen. Voit hetkellisesti eksyä suunnitellulta polulta, mutta matkalla kehityt ja voit saada paljon enemmän kuin suorinta tietä kulkemalla.





maanantai 17. tammikuuta 2022

Valmennusleirillä tiedeolympialaisiin


Chemicum, Helsingin yliopiston Kumpulan kampus. Siisti ja moderni opiskeluympäristö. 

Lokakuussa koulussamme oli tilaisuus osallistua MAOL:n järjestämään lukion kemian kilpailuun avoimessa sarjassa, jonka kautta sain mahdollisuuden päästä mukaan Helsingin yliopistossa järjestettyyn kemian olympialaisiin valmentavaan viikkokurssille joulukuussa. Mukana oli kaksikymmentä kemiakilpailussa menestyneintä lukiolaista eri puolilta Suomea. Viikko oli ohjelmaa täynnä: epäorgaanisesta kemiasta orgaaniseen, teoria opinnoista labratöihin, ja myös vierailuja esimerkiksi Nesteelle Espoossa. Pääsin myös kiertelemään Helsingissä ja yliopiston kampuksissa, Kumpulassa pääasiassa. Tekemistä ja oppimista riitti viikon jokaiselle päivälle.

Kuvankaappaus kurssimateriaalista. Niin, suhteellisen ”kevyttä” teoriaa ja esimerkkejä käyty. 

Labrahommia Chemicumin laboratoriossa. Käsiteltävänä oli myös mutageenistä, karsinogeenistä, teratogeenistä, neurotoksista, erittäin syövyttävää ja varoitusmerkkejä täynnä. Molaarinen rikkihappo tuntui vaarattomalle xD. 

Oli loistavaa päästä mukaan tähän valmennusleirille, vaikka opiskeltavien haastavuustaso ja määrä oli vaativa. Legendan mukaan oikein kemian kandin ydinasiat oli opeteltava viikossa! En usko, että olen ehtinyt kaikkea viikossa sisäistää, mutta opin joka tapauksessa paljon uutta ja leirin sisältö muodosti mainion jatkon lukion kemian oppimäärälle ja oli kokonaisuudessaan kiinnostava. Mahtavaa oli myös päästä soveltamaan opittuja teoria-asioita tekemällä käytännön labratöitä itsenäisesti. Lisäksi oli mukavaa tutustua muihin leiriin osallistuneisiin, jotka ovat kotoisin eri puolilta Suomea. Kannattaa siis ehdottomasti osallistua vuosittaiseen MAOL:n kisoihin (esim. kemia, fysiikka, matematiikka), jos aihe kiinnostaa!

Joillekin varmaan Tiktokista tuttu ”kemistien joulukuusi. Hohtaa oikein pimeässä. 



Uudelleenkiteytyslaitteisto (vasemmalla) ja
imusuodatuslaitteisto vetokaapissa (oikealla) aspiriinin valmistamiseen. 


IR-spektrometrista ja sulamispisteanalysaattori, jotka tarkistavat synteesituotteen puhtautta. 

Ohutlevykromatografialla tarkistetaan tuotteen puhtautta. Ajoliuos hohtaa UV-valossa. 

Suuret kiitokset tapahtuman järjestäneille, kurssiopetusta toteuttaneille ja opettajille sekä kaikille muille kurssiin osallistuneille!

                                                                                                                                            Zhibo Yang