Kokkolan suomalaisen lukion
matemaattis-luonnontieteellisten aineiden opettajia ja LUMATEK-linjan opiskelijoita osallistui 14.-16.4.2019
Aalto-yliopistossa järjestetyille ensimmäisille LUKEMA-päiville. Ohjelma oli
erittäin monipuolinen sisältäen mm. yliopiston esittelyä, asiantuntijaluentoja
ja työpajoja.
Sunnuntaina meille esiteltiin kampuksen uusinta
Väre-rakennusta, jonka tiloissa toimii Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu
sekä Kauppakorkeakoulu. Vuonna 2018 valmistuneen rakennuksen suunnittelun
lähtökohtia ja arkkitehtuuria esitteli Pekka Salminen Verstas Arkkitehdit
Oy:stä.
Ihastelimme Väre-rakennuksen avaruutta
Rakennuksen suunnittelussa on erityisesti huomioitu
käyttäjälähtöisyys ja kestävä kehitys. Väre on A-energialuokan rakennus, joka
lämmitykseltään ja jäähdytykseltään on 90-prosenttisesti omavarainen. Sähköä
tuottavat rakennuksen katolla sijaitsevat aurinkopaneelit.
Kampuksen rakennuksista maininnan ansaitsee myös
vuonna 1966 valmistunut Raili ja Reima Pietilän suunnittelema Aalto-yliopiston
päärakennus Dipoli. Kallion päälle rakennettu, kuparilla ja
graniittilohkareilla verhoiltu rakennus avattiin peruskorjauksen jälkeen vuonna
2017.
Dipoli
Dipolin nk. käpysisäänkäynti
Ensimmäisen päivän iltana kuuntelimme myös Itä-Suomen ylipiston
professori Arto O. Salosen Inspiraatioluennon – Sivistys, koulu ja tulevaisuus.
Suomi on tällä hetkellä monessa asiassa maailman paras
maa. Sotien jälkeen teollisessa yhteiskunnassa keskityttiin elintason
parantamiseen. Hyvinvointi oli materiaalista ja kulutuskeskeistä. Sekä yksilön
että valtioiden taloudessa korostui kilpailu ja aineellisen vaurauden
maksimointi. Nyt jälkiteollisessa yhteiskunnassa korostuu elämänlaadun
parantaminen. Ihmissuhteet, aktiivinen kansalaisuus, yhteiskunnallisten epäkohtien
korjaaminen, kiertotalous, elämänlaatu ja yleensä ottaen merkitykselliseksi
koettu elämä koetaan tärkeäksi. Salonen korosti ihmisten verkostoitumisen
tärkeyttä. Hänen tulkintansa mukaan rikastava vuorovaikutus auttaa hahmottamaan
maailmaa todenmukaisemmin, dialogisuus synnyttää uutta ja ennalta-arvaamatonta.
Onko kukoistavan koulun ja yhteiskunnan idea siinä, että tunnistetaan toistemme
erinomaisuudet ja tehdään ne näkyviksi? Tavoiteltavaa on saada muut kokemaan
itsensä vahvoiksi ja onnistuja on se, joka saa muut ylittämään itsensä.
Sivistyessään ihminen kiipeää ennakkoluulojensa yli, väistää pelkistettyjä ja
lukkoon lyötyjä määritelmiä ja avartaa käsityksiään itsestä osana muuta
todellisuutta. Lopuksi Salonen kiteytti: Laaja-alaiset, suuret muutokset ovat
mahdollisia, jos on näkemystä, tahtoa ja päättäväisyyttä. Olemmehan jo
onnistuneet mm. otsonikadon pysäyttämisessä ja eliniänodotteen
kaksinkertaistamisessa. Meidän on joka päivä mahdollista valita kymmeniä
kertoja otammeko ratkaisijan roolin vai ei.
Professori Arto O. Salonen
Maanantaina kuuntelimme
Aalto-yliopiston rehtorin Ilkka Niemelän LUKEMA-päivien avajaisluennon Data, analytiikka ja tekoäly – uusia haasteita ja
mahdollisuuksia koko koulutusketjulle.
Niemelä
kertoi aluksi yleisesti Aalto-yliopistosta ja sen sijoittumisesta varsin
korkealle myös kansainvälisisissä korkeakouluvertailuissa. Aallossa yhdistyvät
syvällisen alakohtaisen osaamisen lisäksi taide, luovuus, monialaisuus ja
yrittäjyys. Esimerkkinä palkittu CHEMARTS-projekti, joka yhdistää taiteen,
suunnittelun ja kemian tekniikan tuottaakseen uusia konsepteja
metsäteollisuudelle. Sovellukset vaihtelevat älykkäistä vaatteista uusiin
selluloosakuituihin.
Tekoälyä
käsittelevässä luennossaan Niemelä totesi, että uusi teknologia vie meitä kohti
yhteiskuntaa, jossa on turvallisia dataan perustuvia palveluja. Merkittäviä
edistysaskelia on odotettavissa, koska algoritmit kehittyvät, laskentateho
kasvaa, hyödynnettävissä olevan datan määrä kasvaa voimakkaasti ja
käyttökelpoisia ohjelmistoja on saatavilla. Esimerkkeinä jo käytössä olevista
sovelluksista Niemelä mainitsi itseohjautuvat autot, kielenkääntämisen ja
puhutun kielen ymmärtämisen, robottipohjaisen rakennusjätteen lajittelun,
asiakasneuvonnan robotit ja lääketieteen puolelta vaikkapa ihosyövän
tunnistamisen kerätyn kuvamateriaalin avulla.
Niemelä
totesi, että digitalisaation voimakas kasvu asettaa haasteita tulevaisuuden
koulutusketjulle. Digitalisaatio tulee ennen pitkää kaikille aloille. Suuri
kysymys on, miten luodaan pohja tälle osaamiselle jo varhaisessa vaiheessa? Ja
miten huolehditaan jo työelämässä olevien digitaidoista? Haasteena on
kehityksen nopeus ja kiihtyvä vauhti. Joidenkin arvioiden mukaan miljoona
suomalaista aikuista pitää kouluttaa uudelleen kymmenen vuoden kuluessa.
Suomen
tavoitteena on olla yksi tekoälyn kärkimaista. Tähän haasteeseen on vastattu
mm. perustamalla Suomen tekoälykeskus FCAI, Finnish Center for Artificial
Intelligence vuoden 2018 alusta. Keskus on Aalto-yliopiston, Helsingin
yliopiston ja VTT:n perustama osaamiskeskus, joka tarjoaa koulutusta ja tekee
tekoälyn perustutkimusta yhteistyössä yritysten ja julkisen alan toimijoiden
kanssa. Niemelän mukaan tutkimuksen ja toiminnan läpinäkyvyys ja vastuullisuus
korostuvat. On tärkeää huomioida mm. millaista aineistoa/dataa kerätään ja
missä tarkoituksessa, mihin uudella teknologialla pyritään ja mitä dataa saa yhdistellä.
Lisäksi on varmistettava tietoturva ja yksityisyys sekä estettävä
virhetulkinnat ja manipulointi.
Päivä
jatkui vielä professori Herbert Sixtan luennolla The production of sustainable
textile fibers. Sixtan johdolla Aalto-yliopistossa on kehitetty
Ioncell-F-teknologia, jonka avulla sellusta tai kierrätysmateriaalista voidaan
tehdä kuituja. Myös viskoosi on sellupohjainen kuitu, mutta
Ioncell-F-teknologia on ympäristöystävällisempi, sillä se hyödyntää pääosin vettä ja suolapohjaisia ionisia
nesteitä liuottimina. Puuvillaan verrattuna
tämä uusi teknologia taas kuluttaa vähemmän vettä. Tästä uudesta materiaalista
tehdyn puvun näimme itsenäisyyspäivän vastaanotolla rouva Jenni Haukion yllä.
Iltapäivisin
osallistuimme aineryhmätyöskentelyyn sekä työpajoihin, joiden sisältö oli
laadittu mielenkiintoisten ja ajankohtaisten aiheiden ympärille. Työpajoissa
käsiteltiin mm. matemaattista mallinnusta, orgaanista kemiaa, globaaleja
vesihaasteita, litiumakkuja, akustiikkaa, kiertotaloutta, robotiikkaa,
mini-ihmismallien käyttöä lääkkeenkehityksessä, aivokuvantamista, muovien
biohajoavuutta, avaruustekniikkaa ja kooditaidetta.
Tiistai
aloitettiin seuraamalla paneelikeskustelua aiheesta Tulevaisuuden tekijöiden
intohimon tukeminen.
Keskustelemassa
olivat vasemmalta lukien algoritmitaiteilija Felix Bade (Aalto-yliopisto), työelämäprofessori
Tua Björklund (Aalto Design Factory), matematiikan professori Samuli Siltanen
(Helsingin yliopisto) ja tutkijatohtori, filosofi Frank Martela
(Aalto-yliopisto). Keskustelun vetäjänä toimi luonnontieteiden kehittämistehtävän koordinaattori, lehtori Kirsi-Maria Vakkilainen Olarin lukiosta.
Keskustelijoilta
kysyttiin mm. mikä heitä on ajanut omalla uralla eteenpäin ja missä he omasta
mielestään ovat erityisen hyviä. Kaikkia heitä yhdistää oppimisen halu ja
uteliaisuus, mikä puolestaan johtaa vanhojen raja-aitojen kaatumiseen
ajattelussa ja auttaa uusien siltojen löytymisessä. Erityyppisten ihmisten
kokoaminen yhteen rikastuttaa tiimityöskentelyä ja johtaa parhaaseen tulokseen.
He kannustivat hakeutumaan sellaisiin asiayhteyksiin, joissa joutuu oppimaan
uutta. Omien vahvuuksien vahvistaminen ei välttämättä tarkoita, että pysytään
omalla mukavuusalueella. Parasta on, jos innostuksen ja omat vahvuudet voi
yhdistää. Nuoria he rohkaisevat, että täytyy kokeilla eri asioita, jotta tietää
mistä on innostunut ja kiinnostunut. Positiivisen tunnustuksen saaminen on
tärkeää itseluottamuksen kasvattamisessa. Moni ei tunnista omia vahvuuksiaan
ennen kuin saa joltain ulkopuoliselta palautetta. Felix Baden sanoin kaikki me
olemme ”äidin uniikkeja lumihiutaleita”, mutta silti me kuulumme joukkoon ja
täydennämme toisiamme. Tulevaisuudessa on paljon ammatteja, joista emme tällä hetkellä
tiedä. Senpä takia ammattihaaveiden sijaan nuorten on parempi kysyä itseltään
minkä asioiden parissa he haluaisivat tehdä töitä tulevaisuudessa.
Kokkolaan
palasi tyytyväinen kollegio. LUKEMA-tapahtuma oli hyvin järjestetty
kokonaisuus, jonka tarjonnasta jokainen kokosi itselleen mielenkiintoisen
ohjelmapaketin. Kollegojen tapaaminen ja verkostoituminen synnyttää uusia
ideoita ja innostaa kehittämään omaa työtä. Monissa tapahtuman puheenvuoroissa
korostui poikkitieteellisyys, jota mekin haluamme tuoda esille erityisesti
lukiomme LUMATEK-linjan opinnoissa.
Kampusalueen keskelle on
säästetty vanha tammipuu symboloimaan eri tieteenalojen kerääntymistä yhteen.
Tieteiden integroituminen ja monialainen yhteistyö tulevat lisääntymään niin
työelämässä kuin koulutuksessakin.
Anneli Kauppi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti