Abiturienttimme Ava Ahonen ja Anniina Koski sijoittuivat hienosti finaaliseitsikkoon Pikku-Finlandia-kirjoituskilpailussa, joka on suomen kielen ja kirjallisuuden opettajat ry:n järjestämä ja Suomen kirjasäätiön rahoittama korkeatasoinen kirjallisuusesseekilpailu toisen asteen opiskelijoille. Voitto meni jo toisen kerran peräkkäin Kallion lukioon, mutta meidän opiskelijoidemme yltäminen finaaliin on kertakaikkisen upea saavutus. Finalistit julkaistiin samalla viikolla Finlandia-palkintojen kanssa.
Seuraavassa Ava Ahosen essee:
Viattomuuden
kuolema
“Valtava
vuorovesiaalto huuhteli saaren rantoja, ja vesi nousi.”
Hiukset kuin untuvapehko, hampaattomana ulvova pikkuruinen
suu, pyöreät ja kyynelistä märät posket. Niin me saavumme maailmaan, me
ihmiset, me huippupedot. Me synnymme puhtaina kuin ensilumi, hauraina kuin
posliininuket. Viattomina. Synnymme pehmeinä kuin karitsat ja muovattavina kuin
savi. Synnymme vailla menneisyyttä, ja tulevaisuutemme on ennalta
kirjoittamaton: meistä voi tulla mitä vain. Meistä kasvaa lääkäreitä,
opettajia, sotilaita, murhaajia. Muovaudumme, kehitymme ja kasvamme, löydämme
merkityksemme ja raivaamme polkumme. Mutta elämän virta ei solju ikuisesti
eteenpäin: jonakin päivänä se yhdistyy mereen, kuolleiden aavaan ja ikuiseen
leposijaan. Löydämme viimeisen, koskemattoman rauhan. Ihminen kuolee kuitenkin
pala kerrallaan. Virta haarautuu, ja jotkut purot tyrehtyvät ennen toisia.
Ihminen kuolee ensimmäisen kerran, kun hän menettää viattomuutensa.
“Roger on teroittanut
seipään molemmista päistä. Ralph yritti
keksiä sille
selityksen, mutta ei onnistunut.”
Kärpästen herra (1954, suom. 1960) on William
Goldingin kirjoittama, paikkansa klassikkona vakiinnuttanut teos, joka
käsittelee ihmismieltä haaksirikkotarinan premisseissä. Heti ensikättelyssä
tutustumme pieniin, vielä kirkassilmäisiin poikiin, jotka ovat ajautuneet
autiosaarelle. Välkkyvän meren rajaamat rannat ovat tuohon päivään saakka
olleet koskemattomia, ja eksoottisia kasveja pursuileva viidakko vain odottaa
tutkijaansa. Kukapa lapsi voisi kieltäytyä mahdollisuudesta rimpuilla
liaaneissa kuin apina, jättää luotaamatta parhaat piilo- ja leikkipaikat? Yksikään
innokkaan utelias pirpana ei siihen pystyisi. Ja mikä parasta: pojat saavat
huomata, ettei saarella ole aikuisia, vaan saarelle huuhtoutuneiden joukkio
koostuu ainoastaan pikkupojista. Se on unelmien täyttymys, aivan kuin olisi
kavunnut tikkaita pitkin pilvilinnoihin ja huomannut, että ne todella kantavat.
Mutta ihminen on laumaeläin, ja tarvitsee johtajaa. Auktoriteetin puute luo tyhjiön,
ja päällikön roolin suuriin saappaisiin yrittävät astua vielä kouluikäiset
miehenalut. Ralph, joka nimitetään johtajaksi, on kenties isommista pojista
lapsellisin, mutta hänessä on sitä jotain, mikä saa muut haluamaan kuunnella
häntä. Jack, entinen kuoronjohtaja – nykyinen heimopäällikkö - haastaa Ralphin,
sillä hän tuntee olevansa rooliin sopivampi, sillä hän on luonteeltaan soturi.
Se on opittu vanhemmilta, ystäviltä, sisaruksilta, opettajilta: todellinen mies
on sotilas ja todellinen johtaja on se, joka ei pelkää. Päivät, viikot,
kuukaudet kuluvat, ja poikien persoonista ilmenee puolia, jotka yhteiskunnan
asettamissa rajoissa tuskin koskaan olisivat nähneet päivänvaloa. He tappelevat
ja kamppailevat, riehuvat seurauksista välittämättä, antavat huumaavan
vapaudentunteen sokaista heidän harkintakykynsä - ja lopulta tappavat toisiaan.
Todellisen sotilaan ei kuulu pelätä: ei muita, eikä varsinkaan itseään.
Simon, pikkupoika pelkotiloinensa, on viattomuuden ruumiillistuma.
Hän on muiden haaksirikkoutuneiden lasten tavoin ylen onnellinen juuri
löydetystä vapaudestaan, mutta pian ahdistuksen sävelet rikkovat utopian
autuaan harmonian. Siinä missä muut antavat vallan saalistusvietilleen, Simon
tuntee olevansa pikemminkin itse saaliin roolissa. Hän pakenee todellisuutta
mielikuvitusmaailmoihin, jonne viidakossa kaikuvat sotahuudot eivät kantaudu.
Se on hänen tapansa selviytyä tilanteessa, joka tuntuu siltä kuin maailma
pelaisi hänen kanssaan shakkia, ja hänellä olisi kädessään pelikortit. Simon
mietiskelee, tutkii, pohtii, aistii, tuntee – ja se tekee hänet hulluksi. Hän
ei pääse ajatuksiltaan pakoon, ei sinne, minne voi piiloutua kaikelta muulta.
Omaa päätä on vaikeaa karistaa kannoiltaan, sillä aivan kuten varjo, se kirii
aina kiinni. Siinä missä muut ovat omaksuneet uuden roolinsa, ei Simon muovaudu
samaan muottiin istuvaksi. Kun toiset hankkivat heimolleen ruokaa, Simon makaa saniaispeitteiden
alla ajatuksissaan. Kun toiset rellestävät pitkin rantoja, Simon kuljeskelee
pensaitten ja mättäitten seassa. Kun toiset tanssivat ja laulavat sotalauluja
leirinuotion ympärillä, Simon haahuilee paikalle kertomaan löydöstä, joka
muuttaisi kaiken. Kun toiset hyökkäävät, keihäineen ja nyrkkeineen, Simon on loukussa.
“Minä pelkään. Meitä
itseämme. Minä tahtoisin päästä kotiin. Voi hyvä Jumala,
miten minä toivoisin
pääseväni kotiin.”
Jamie Miller pidätetään 13-vuotiaana luokkakaverinsa
murhasta. Hän väittää kivenkovaan olevansa syytön, tukijoukot kuorona tukenaan,
mutta valvontakameroiden kuva on säälimätön, ja paljastaa totuuden: parkkipaikalla
kuvatussa videossa näkyy, kuinka Jamie puukottaa tytön, empimättä ja raa’asti.
Tämän kaiken näemme brittiläisen Adolescence-sarjan ensimmäisessä jaksossa.
Sarjan takana ovat Jack Thorne, Stephen Graham ja Philip Barantini, mutta vähemmän
kirjaimellisessa merkityksessä sen takana on halu muuttaa asioita. Sarja ei ole
murhamysteeri, eikä se verhoudu sellaiseksi ollakseen helpommin pureskeltava,
vaan se on karkea ja rehellinen pureutuminen nykymaailmaan. Tyttö, jonka Jamie
tappaa, ei ole itsekään mikään enkeli, niin kuin harva uhri onkaan. Ei sillä
lopulta olisi edes ollutkaan mitään väliä, vaikka hän olisi itse puhtoisuuden
perikuva, sillä viimeistään asfaltille valuva veri tahraa ikuisesti hänen
olemuksensa, hänen muistonsa. Hän ei enää koskaan tule olemaan naapurin nätti
tyttö, kaveriporukan hauskuuttaja, koppava koulukiusaaja, rakastava tytär, monitasoinen
ja monimutkainen ihmisen kokonaisuus. Hän on uhri. Ja Jamie on murhaaja. Niin
on nyt, ja niin tulee aina olemaan, eikä sillä ole enää merkitystä, mitä he olivat
tai eivät olleet joskus ennen. Kiltteytemme riisutaan usein yhtä aikaa
viattomuutemme kanssa.
Sanan “adolescence” suomennos on “nuoruus”. On mahdotonta
olla tarttumatta epätoivoisesti niihin nuoruuden viattomiin puoliin, jotka näemme
Jamiessa - hänen elämässään ja luonteessaan - mutta on yhtä lailla mahdotonta
unohtaa raakalaismaista tekoa, johon hän on syyllistynyt. Lapsenkasvoinen pieni
ihminen, joka on riistänyt toisen hengen. Ristiriita haastaa meidät, vääristää
katsettamme, kyseenalaistaa ennestään omaksutut käsityksemme hyvästä ja
pahasta, ja tilanne on silti niin käsin kosketeltava, että sitä haluaisi juosta
karkuun ja vain sulkea television. Juuri siksi meidän pitää jatkaa katsomista.
Jamie Miller ei ole yksi miljoonasta, hän ei ole ainoa, joka kulkee
keskuudessamme sutena lampaan vaatteissa. Hän on ympäristönsä uhri, kuten päin ikkunaa
lentänyt varpunen on ikkunan uhri. Maailma on kova, ankara paikka, ja jos ei tiedosta
sitä, se iskeytyy päin naamaa. Mutta niin kuin lintuparkakaan ei havaitse
läpinäkyvää lasia, ei Jamie havaitse maailman – sosiaalisen median - vaaroja,
sillä hän katsoo maailmaa edelleen lapsen tavoin. Siksi radikalisoivat iskulauseet
uppoavat häneen kuin veitsi sulaan voihin, kuin populistipuolueen tyhjät
lupaukset epätoivoiseen kansaan, kuin sormi vauvan pään pehmeään kohtaan. Jamie
uskoo pajunköyden, jota hänelle syötetään: naiset ovat kaiken pahan alku ja
juuri, naiset eivät huomaa kilttejä miehiä, naiset ovat pahoja naiset ovat
pahoja naiset ovat pahoja ja kaikki on heidän syytään. Ja niin Jamie tappaa
tytön, joka antaa hänelle pakit.
“Mitä me oikeastaan
olemme? Ihmisiäkö? Vai eläimiä?”
Jamie, Simon, Ralph. He ovat ihmisiä, kuten mekin. He ovat
luuta ja lihasta, alkuräjähdyksen pöllyttämästä tähtipölystä muodostuneita
atomien yhdistelmiä, lajia homo sapiens, ihmisapinoiden jälkeläisiä. He ovat
kaikki lapsia, niin kuin meistä jokainen on joskus ollut. Samankaltaisuudet on
helppo huomata, mutta vaikeaa hyväksyä, sillä emme halua nähdä pahan tahraavan
sitä, minkä näemme hyvänä. Silti se on todellisuuden kaava: ei varjoa ilman
valoa, ei ruusua ilman piikkejänsä. Kukaan ei ole yksipuolinen karikatyyri,
pelkästään yhtä tai toista. Silti lyömme leiman ihmisiin: paha, ruma, hyvä,
kaunis. Emme hyväksy Jamien tekoa - eikä meidän pitäisikään - mutta kun Ralph yhtyy
mukaan Simonin pahoinpitelyyn, me annamme sen anteeksi. Hän on kärsivä
ressukka, jonka päässä viiraa, eikä hän täten ole kylmäverinen murhaaja, ei
sillä tavoin kuin Jamie on. On kiehtovaa, kuinka voimme muutamalla
ajatusloikalla ja perspektiiviä hieman oikeaan kulmaan oikaisemalla oikeuttaa
sellaisetkin asiat, jotka olemme luulleet suoralta kädeltä tuomitsevamme. Emme
näe Jamie Milleriä samassa valossa kuin Simonia tai Ralphia, sillä me emme
samaistu häneen. Emme näe hänessä samaa ihmisyyttä, emme sitä, mikä iskee
sydämemme pehmeään osaan. Ja niin me julistamme hänet hirviöksi, mutta se on
turhaa, haitallista. Ihmisyys täytyy kohdata sellaisissakin muodoissa, joissa emme
haluaisi sen esiintyvän.
Minulla on neljä pikkuveljeä. Huomaan usein pelkääväni,
pohtivani sitä, mikä heitä odottaa. Se, minkä olen jo itse kohdannut, mutta
joka saattaa esiintyä heille tyystin toisin, muuttaa muotoaan kuin kameleontti:
pahuus, joka on juurtunut maailmamme. Se riisuu aseista ne, jotka taistelevat
rauhan puolesta, ja vaientaa ne, joilla olisi eniten sanottavaa. Se on ilkeitä
katseita, ilkeitä sanoja, ilkeitä tekoja. Se on kuva, video, kommentti. Se on
ympärillämme, se on meissä itsessämme; ihmisyyden ytimessä me olemme kaikki
sekä saaliseläimiä että petoja. Minua hirvittää ajatella veljieni
tulevaisuutta. He ovat vasta pieniä, suloisia - autiosaarenkin pojat olivat
pikkupoikia – ja niin viattoman pullaposkisia. Mutta he kasvavat nopeasti,
aivan kuin kasvukivut ja murrosiän näkisi jo pilkistävän nurkan takaa. En halua
miettiä sitä, mitä vuodet tuovat heille tullessaan. Yksi linnuistani täyttää
pian kolmetoista - Jamie Miller, 13-vuotias, elinkautinen vankeustuomio
murhasta – ja pian hän liihottaa pois pesästä vanavedessäni. On vaikeaa nähdä
hänen kasvavan. Se on kuin katsoisi peiliin, ja takaisin tuijottaisi
peilikuvani viiden vuoden takaa: sinisilmäinen, naiivi, vietävissä oleva.
Toivon, että hän avaa silmänsä maailmalle, mutta toisaalta en tahdo mitään
vähempää, sillä kun ne kerran avaa, on mahdotonta sulkea niitä enää uudestaan.
Tiedämme, ettemme enää koskaan saavuta sitä autuasta mieltä,
joka ainoastaan lapsella voi olla, mutta silti me jahtaamme sitä. Me havittelemme
sitä samaa mielen ja sielun puhtautta, jonka näemme valossa, aalloissa, kedon
kukissa: kirkkaissa ja kauniissa asioissa. Me janoamme – tarvitsemme – jotakin,
jolla keventää taakkaamme, harteillamme roikkuvaa riippakiveä. Siksi uskomme
jumaliimme, nauramme hieman kovempaa kuin tarvitsisi, hymyilemme
vastaantulijoille, hankimme omia lapsia. Me toivomme, että ne paikkaavat
rintakehämme ammottavat kolot, joiden läpi surun viima puhaltaa. Me toivomme,
että ne tekevät meistä vilpittömiä, viattomia - synnittömiä. Tiedämme, että
maailmassa on pahuutta. Me kohtaamme sen silmästä silmään, taistelemme sitä
vastaan, ja kaikesta huolimatta löydämme maailmasta myös hyvää. Siksi me
jaksamme, selviämme päivästä toiseen. Ehkä me jonakin päivänä löydämme tavan,
jolla muuttaa maailmaa, joka antaisi lastemme tai lapsenlastemme pitää
viattomuudestaan vielä hitusen kauemmin kiinni – tai ehkä se on vain
toiveajattelua. Mutta mikäpä olisi aidompaa ja raaempaa ihmisyyttä, kuin toivo?
“Valtava
vuorovesiaalto huuhteli saaren rantoja, ja vesi nousi. Välkkyvien pikkuolioiden
uteliaan saattojoukon ympäröimänä ja itsekin vakaana loistavien tähtikuvioiden
valossa hopeaisena hohtaen Simonin ruumis solui kohti aavaa merta.”
-----------------------------------------------------------------------------
Tässä puolestaan Anniina Kosken essee:
Raajaton muttei rajaton – kärsimyksestä toivoon
Mitä merkitsee elää rajoitettua elämää? Usein ajattelemme
kalenterin täyttymistä, mielen uupumista tai kehon asettamia esteitä.
Jollekulle rajoitukset ovat pelkoa riittämättömyydestä, toiselle loukkaantumisen
jättämä arpi. Rajojen kohtaaminen tuntuu helposti toivottomalta ja nostaa
pintaan kysymyksen: mikä lopulta on elämämme tarkoitus? Mutta mitä jos rajat
eivät tarkoittaisi vain esteitä – vaan voisivat olla myös merkityksen lähde?
Voiko raajaton ihminen elää rajatonta elämää? Entä mitä on toivo, kun elämä
näyttää mahdottomalta? Nick Vujicic, ilman käsiä ja jalkoja syntynyt mies,
haastaa tämän ajatuksen elämäkerrassaan Ra(a)jaton elämä (2010). Hänen
tarinansa herättää kysymyksen, voiko raajaton ihminen elää rajatonta elämää –
ja mitä toivo tarkoittaa silloin, kun elämä näyttää mahdottomalta.
Usein kuvittelemme, että rajat estävät meitä elämästä. Muistan omasta
elämästäni lukuisia kertoja, kun epäonnistumisen pelko on estänyt minua esimerkiksi
esiintymästä tai keskustelemasta tuntemattomien ihmisten kanssa. Vujicic kuitenkin
haastaa voimakkaasti ajatuksen siitä, että rajat estäisivät meitä kokeilemasta
uusia asioita. Hän kertoo teoksessaan tunnerikkaan elämäntarinansa sekä
käsittelee taidokkaasti kysymyksiä kärsimyksestä, toivosta ja uskosta omien
kokemustensa kautta. Hän puhuttelee lukijoita henkilökohtaisesti ja johdattelee
myös heidät pohtimaan elämisen ja kärsimyksen tarkoitusta heidän omassa
elämässään. Mutta voiko yksilöllisen tarinan rinnastaa universaaliin sanomaan,
ja miksi selviytymiskertomukset ylipäätään kiinnostavat ihmisiä?
Vujicic tunsi nuoruudessaan voimakasta riittämättömyyden
tunnetta ja pohti usein sitä, mikä tarkoitus hänen elämällään on. Miksi
maailmaan syntyi hänen kaltaisensa lapsi, joka hädin tuskin kykenee edes
syömään itsenäisesti? Myös ajatus naimisiin menemisestä ja perheen
perustamisesta tuntui hänestä toivottomalta. Hänen mielensä kuormittui
jatkuvasti kysymyksistä, kuten millainen aviomies hänestä tulisi, kun hän ei
kykene edes pitelemään vaimoaan kädestä? Vujicic koki olevansa taakka muille ja
kävi nuoruudessaan läpi syvimmän mahdollisen masennuksen kierteen.
Myöhemmin Vujicicista on kasvanut karismaattinen puhuja, jonka
elämänilo herättää toistuvasti hämmennystä. Yleisöt ympäri maailman ovat
kysyneet häneltä, kuinka hän voi hymyillä niin usein, huolimatta kaikesta
kokemastaan kärsimyksestä. Hymyssään hän antaa vastauksen: se on pitkä tarina,
mutta sen ydin on yksinkertainen. Vaikeuksien keskellä välittämisen
osoittamiseen ei tarvita käsiä eikä jalkoja – siihen tarvitaan vain rakkautta,
uskoa ja tahtoa.
Toivo ei siis ole vain positiivinen tunne, vaan aktiivinen tapa
elää rajoitteista huolimatta. Tähän teemaan ovat tarttuneet myös monet
kirjallisuuden klassikot, kuten Viktor E. Franklin teoksessaan Ihmisyyden
rajalla (1946). Natsileirille sijoittuvassa selviytymistarinassa
merkityksen löytäminen fyysisten rajoitteiden keskellä on selviytymisen avain,
ja sama pätee myös Vujicicin kohdalla. Frankl korostaa läheisten tukea, mutta
myös yksilön omaa asennetta ja kärsivällisyyttä. Niiden avulla voi voittaa
mentaaliset rajoitteet ja löytää elämälleen tarkoituksen. Vujicic ei voinut
itse vaikuttaa raajojensa olemassaoloon, mutta hänen tarinassaan merkitys
löytyy asioiden kautta, joihin hän voi itse vaikuttaa - kärsivällisyyden ja
uskon kautta. Vaikka Vujicic korostaakin kristinuskon merkitystä elämässään,
hänelle kyse ei kuitenkaan ole uskonnosta, vaan henkilökohtaisesta suhteesta. Vuorovaikutus,
tapahtuu se sitten rukouksen tai fyysisen kanssakäymisen kautta, on valtavan
merkittävässä asemassa siihen nähden, kokeeko ihminen, että hänen elämällään on
aidosti merkitystä.
Kärsimystä kuvaillaan yleisesti ottaen negatiivisessa valossa,
mutta Vujicicin elämäntarina kääntää kärsimyksen merkityksen päälaelleen. Hän
nimittäin huomauttaa, että kärsimyksen voi nähdä myös kasvu- ja
menestyskokemuksena. Käytyään läpi pitkän ja vaikean masennuksen kierteen,
Vujicic ymmärsi, että hänen elämällään on aito tarkoitus. Hän oli kärsivällinen
ja uskoi siihen, että hän tulee onnistumaan, mikäli niin on todella
tarkoitettu. Raajojen puuttuminenkaan ei lopulta estänyt häntä rohkeasti
kokeilemasta uusia asioita. Raajattomanakin hän kykenee uimaan, golfaamaan ja
jopa surffaamaan.
Kärsimys siis muuttaa sankarin, mutta muuttaako se myös lukijan?
Kärsimys on yksi kirjallisuudessa aikakaudesta toiseen käsitellyistä ajatuksia
herättävistä teemoista. Jos siitä osaa kirjoittaa inhimillisenä osana elämää,
voi teksti parhaimmillaan vaikuttaa myös lukijan ajatusmaailmaan. Huomasin Vujicicin
kirjan luettuani, että en ajattele kärsimyksestä enää aivan samalla tavoin kuin
ennen. Pohdin pitkään menneitä vaikeita aikojani ja ymmärsin, että vaikka en
suoranaisesti kokenut oloani tuolloin onnistuneeksi, ne olivat silti
kokemuksia, jotka kasvattivat minua syvimmin.
Klassiset sankaritarinat koostuvat usein vastoinkäymisistä,
kriiseistä, käänteentekevistä tapahtumista sekä uudesta elämästä. Mutta missä kohtaa
henkilökohtainen tarina muuttuu kirjallisuudeksi? Selviytymiskertomuksen
retoriikassa ei ole kyse vain siitä, mitä kerrotaan, vaan siitä, miten tarina
rakennetaan vakuuttamaan, koskettamaan ja inspiroimaan lukijaa. Tällaisissa
teoksissa kirjailijan on tärkeä tehdä omasta kokemuksestaan merkityksellinen
myös lukijoille. Selviytymiskertomukset liikkuvat taiteen, terapian ja
retoriikan rajalla, ja siksi niissä käytetäänkin paljon retorisia keinoja,
kuten puhuttelua, metaforia, iskulauseita sekä retorisia kysymyksiä. Lukijoille
pyritään luomaan mielikuva siitä, että jos kirjan päähenkilökin pystyy, niin hänkin
pystyy. Puhuttelun ja iskulauseiden avulla kertomus motivoi lukijoita, mutta
jos näitä retorisia keinoja käyttää liikaa, ne voivat saada oman tarinan
kuulostamaan enemmän motivaatiopuheelta, kuin kirjalliselta kertomukselta.
Mutta miksi selviytymistarinat koskettavat? Globaali esimerkki
koskettavasta selviytymistarinasta on nuoren juutalaisen tytön Anne Frankin
elämäntarina. Toisen maailmansodan aikaisiin juutalaisvainoihin sijoittuva kertomus
on koskettava erityisesti siksi, että se on kirjoitettu nuoren tytön
näkökulmasta ja siinä korostuvat vahvat tunteet, kuten menetyksen ja kuoleman
pelko. Frankin tarina koskettaa vielä nykyäänkin, sillä sotien jättämät arvet
kantautuvat sukupolvelta toiselle. Yksityisen henkilön näkökulmasta kirjoitetut
kertomukset ovat usein myös realistisempia kuin fiktiiviset sankaritarinat,
joissa värikynän käyttö korostuu ajoittain enemmän kuin realistinen kuvaus.
Juuri totuudenmukaisuus ja realismi tekevät selviytymiskertomuksesta kiinnostavan
ja tunteikkaan. Ne ovat kerrontatapoja, joiden kautta lukija voi ymmärtää, että
vaikeuksista selviytyminen on todellakin mahdollista, eikä siis hänenkään
kohdallaan mahdotonta.
Elämänkerrat, kuten kertomukset yleisestikin, herättävät paljon
kysymyksiä ja ajatuksia. Niiden kohdalla on kuitenkin usein tärkeää pohtia
sitä, missä määrin kirjan kansiin on kirjoitettu todellista tarinaa ja missä
määrin kerrontaa sankarihahmosta. Elämänkerrassa on vain yksi näkökulma, minkä
vuoksi siihen on jossain määrin suhtauduttava kriittisesti. Vujicicin
tavoitteena on todennäköisesti inspiroida tarinallaan ihmisiä pohtimaan
rajojaan ja vastoinkäymisiään uudessa valossa. Siksi toivon ja kärsimyksen
teemat maustettuina retorisilla keinoilla, kuten lukijan puhuttelulla ovat
kannattavia tapoja vaikuttaa lukijaan.
Vujicicin elämänkerta teki
minuun suuremman vaikutuksen kuin yksikään aiemmin lukemani elämänkerta. Sain
siitä rajattomasti inspiraatiota ja rohkeutta haastaa itseäni ja uskon, että se
voi tarjota samankaltaisia kokemuksia myös muille lukijoille. “Jos minä voin,
niin sinäkin voit” on raajattoman miehen suusta sanottuna melkoisen koskettava
ja motivoiva lausahdus. Siksi
juuri yksilöllinen tarina, joka onnistuu laajentamaan henkilökohtaisen kokemuksen
universaaliin kontekstiin, puhuttelee jopa sukupolvesta toiseen.
Lopulta Nick Vujicicin elämäkerta osoittaa, että rajat eivät
välttämättä määritä elämää, vaan voivat toimia merkityksen ja toivon lähteinä.
Selviytymiskertomusten voima piilee siinä, että ne tekevät mahdottomasta
mahdollista. Tärkeiden teemojen sekä taidokkaan kerronnan kautta yksilöllisestä
kokemuksesta tulee universaali sanoma: se muistuttaa, että vaikka rajoitteet
voivat tuntua ylivoimaisilta, ne eivät estä elämää, vaan voivat johdattaa sen
ytimeen. Juuri tällainen kertomus tekee vaikutuksen – ei siksi, että se olisi
täydellinen, vaan koska se osoittaa, että merkitys voi löytyä sielläkin, missä
sen luulisi olevan mahdotonta.

Ei kommentteja:
Lähetä kommentti